Auto wrappen stappenplan | wrapz.be
166
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-166,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Auto wrappen

Een auto wrapen van begin tot einde!

Een auto wrappen is niet zomaar folie kleven op een auto, er komt heel wat meer bij kijken. Een slechte voorbereiding kan nooit zorgen voor een mooie en duurbare wrap. De voorbereiding en de afwerking zijn één van de belangrijkste factoren bij het wrappen van een auto. Hieronder vind u een kleine samenvatting van alles wat er bij komt kijken.

Wassen en ontvetten

Een auto wrappen start met een degelijke voorbereiding. Zeer belangrijk en niet te vergeten is dat de wagen volledig moet gewassen worden. Indien de wagen na het wassen nog steeds niet zacht aanvoelt dan moet deze ook nog gekleit worden. Het kleiën zorgt er voor dat het diepste vuil uit de lak verdwenen si zodat er geen kleine puntjes overblijven.

De voorbereiding voor het wrappen van een auto komt eigenlijk overeen met de voorbereiding voor het laten polieren van een wagen. Meer info beschikbaar op onze pagina auto laten polieren.

Na een grondige schoonmaak moet elk paneel individueel ontvet worden. Alle onderdelen, kieren en naden van de wagen moeten ontvet worden omdat de folie zo diep mogelijk wordt aangebracht. Tijdens het ontvetten moet ook gekeken worden als alle kieren volledig droog zijn zodat de wrap een goede hechting heeft.

ONDERDELEN DEMONTEREN

Bij het auto wrappen is het belangrijk dat de vinyl zo diep mogelijk in kieren en achter onderdelen wordt aangebracht. Zo is er geen kans dat de originele kleur van de wagen nog zichtbaar is.

Dit wil vaak zeggen dat enkele onderdelen moeten gedemonteerd worden. Om de deuren in één stuk te kunnen wrappen worden bijna altijd de handvaten van de wagen gehaald. Zo is het mogelijk om rondom en onderin de handvaten de wrap naadloos te laten doorlopen. De koplampen en achterlichten zijn ook onderdelen die zeer vaak gedemonteerd worden zodat de folie zo diep mogelijk kan aangebracht worden.

Het afhalen van onderdelen is steeds afhankelijk van het type wagen en de moeilijkheidsgraad om de onderdelen te demonteren en nadien natuurlijk ook zonder schade terug te plaatsen.

COMPLEXE VORMEN ANALYSEREN

Bij het auto wrappen is het belangrijk dat de vinyl zo diep mogelijk in kieren en achter onderdelen wordt aangebracht. Zo is er geen kans dat de originele kleur van de wagen nog zichtbaar is.

Dit wil vaak zeggen dat enkele onderdelen moeten gedemonteerd worden. Om de deuren in één stuk te kunnen wrappen worden bijna altijd de handvaten van de wagen gehaald. Zo is het mogelijk om rondom en onderin de handvaten de wrap naadloos te laten doorlopen. De koplampen en achterlichten zijn ook onderdelen die zeer vaak gedemonteerd worden zodat de folie zo diep mogelijk kan aangebracht worden.

Het afhalen van onderdelen is steeds afhankelijk van het type wagen en de moeilijkheidsgraad om de onderdelen te demonteren en nadien natuurlijk ook zonder schade terug te plaatsen.

AUTO WRAPPEN

Na enkele uren voorbereiding kan het wrappen eindelijk starten!

Het wrappen van een auto, moto, laptop, koelkast of wat dan ook, alles begint op dezelfde manier. De folie wordt geleverd op rollen van 25 meter en deze wordt dan door ons op maat gesneden voor het te wrappen onderdeel. Belangrijk om rendabel te zijn is om zo veel mogelijk onderdelen uit één stuk folie te halen. Dat zorgt er soms voor dat er geen marge voor fouten is als precies twee onderdelen uit één stuk folie kunnen gehaald worden.

Als de vinyl op maat gesneden is wordt deze eerst gepresenteerd voor het onderdeel. Daarna wordt het onderdeel nogmaals ontvet en stofvrij gemaakt alvorens te wrappen. Als alles ok bevonden is wordt de beschermlaag van de folie verwijderd en start het wrappen. De vinyl wordt over het onderdeel gespannen en de lucht wordt van het midden uit naar buiten gewerkt.

Als alle lucht verwijderd is, dan moeten de randen en de naden afgewerkt worden. De folie wordt met uiterste precisie afgesneden langs de panelen. Er wordt nooit rechtstreeks op de wagen gesneden. Indien er geen naad is tussen de panelen om te snijden, dan wordt gebruik gemaakt van “knifeless tape”. Deze plakband met een draadje in wordt aangebracht onder de folie, als dan het draadje door de folie getrokken wordt zal deze een mooie snede maken zonder kans op krassen.

AFWERKEN EN HERMONTEREN

Na het wrappen van de auto moeten alle onderdelen grondig geïnspecteerd worden. Er wordt gekeken als de wrap overal diep genoeg is en als er nergens blaasjes overgebleven zijn. Door met een warme lucht blazer over de volledige wagen te gaan kan bevestigd worden dat er geen luchtbellen overgebleven zijn. Omdat de lucht uitzet in aanraking met warmte zouden luchtbellen groter zichtbaar worden. Deze stap is zeer belangrijk, als een klant anders zijn wagen in de zon plaatst de volgende dag, dan zou hetzelfde fenomeen voorkomen.

De warmte wordt dan ook nog gebruikt voor om de hechting van de folie te garanderen op complexe curves. Alle plaatsen waar de folie uitgerokken werd moet deze op temperatuur gebracht worden. De folie heeft een geheugen, bij het verwarmen probeert deze terug te keren in zijn oorspronkelijke staat. Op een mooie zomerdag zou dit dus ook kunnen voorkomen, waardoor sommige randen zouden lossen. Door op deze plaatsen de folie te verwarmen tot ongeveer 90° C wordt het geheugen vernietigd en zal de folie op zijn plaats blijven tot u de wrap wil verwijderen. (Het verwijderen van de wrap gebeurt ook door warmte, zoals te zien op onze pagina Wrap verwijderen.

Als alles in orde bevonden werd en de naverwarming gebeurd is, dan worden alle onderdelen opnieuw gemonteerd en getest. Pas daarna kan de laatste stap beginnen, de wagen klaarmaken voor aflevering. Dit houdt in de wagen van kop tot teen nog eens schoon te maken zodat alle plekken en dergelijke van de wrap verwijderd zijn. Dit zorgt voor een nog grotere glimlach van de eigenaar als hij de wagen komt ophalen.

Als allerlaatste worden uiteraard nog enkele foto’s voor Facebook genomen.

NA HET WRAPPEN VAN DE AUTO

Zoals u ziet, een auto wrappen is een zeer tijdrovend proces. Dit verklaart meteen ook waarom we uw wagen graag enkele dagen in onze werkruimte houden. Enkel zo kan kwaliteit gegarandeerd worden, haast en spoed is zelden goed en zeker niet in deze branche. De voorbereiding en de afwerking op zich nemen al zeer veel tijd in beslag, maar zijn cruciaal voor een mooi resultaat.

Na het wrappen van de auto is het steeds aangeraden deze enkele dagen droog te houden om een goede hechting te garanderen. Daarna mag u deze opnieuw wassen zoals u voorheen deed. Uw lak blijft ondertussen beschermd tot u belist om de wrap te verwijderen.